תרבות יהודית במרוקו

עבור יהודים שומרי מסורת מרוקו איננה רק סמל לצבעוניות תוססת ולנופים מרהיבים, אלא היא גם מוקד חשוב לחיים יהודיים בני אלפי שנים, ובמידה רבה מספרת את סיפורה של יהדות צפון אפריקה כולה.

מרוקו מהווה את אחד היעדים המבוקשים עבור תיירים ישראלים המעוניינים בטיול שורשים, אך לא רק. הקהילה היהודית במרוקו שנחשבה עד לפני כמה עשרות שנים לאחת הקהילות הגדולות והוותיקות בארצות האסלאם, השאירה את חותמה המפואר על המדינה במהלך השנים, וגם היום, ניתן למצוא בה עדויות רבות לקהילה הענפה שהתקיימה בה וששרידים ממנה חיים בה עד היום.

ייחודה של הקהילה היהודית במרוקו

ע"פ עדויות היסטוריות, הקהילה היהודית במרוקו החלה להתקיים לפני כאלפיים שנה או מעט פחות, וכללה יהודים שהיגרו לאזור באמצעות הפיניקים והרומאים. במהלך השנים, היגרו למרוקו יהודים גם מאזורים נוספים, ביניהם גם מגורשי ספרד (המאה ה-15 וה-16). אגב, יהדות הרי האטלס, שחלקה משויכת גיאוגרפית למרוקו, מתוארכת מבחינה היסטורית אף כקדומה לבית שני ע"פ חלק מהסברות ההיסטריות ומסורות יהודיות ומקומיות.

אתרים יהודיים מומלצים במרוקו

אתרי הקהילה היהודית בקזבלנקה – קזבלנקה היא העיר המרכזית בה פעלה הקהילה היהודית במדינה, עד להקמת מדינת ישראל והשנים שלאחר מכן. תוכלו למצוא בה בתי כנסת פעילים (אם כי, עם נוכחות דלה יחסית) כולל בית כנסת 'בית אל' המפורסם והמפואר.

קהילת מלייה – מושבה ספרדית במרוקו, שכיום עדיין חיים בה כמה מאות יהודים. מדובר בקהילה יהודית אותנטית, מרוקאית-ספרדית (ממגורשי ספרד), ובה ניתן להתרשם לא רק מהבתים היפים ומהסמטאות הציוריות, אלא גם מהחיים היהודיים הפעילים והאותנטיים להפליא. קיימים בה גם כמה מוסדות יהודיים, ביניהם: בתי כנסת, חנויות כשרות, בית ספר ועוד.

פס – העיר השנייה בגדולה במרוקו, מוכרת ליהודים בזכות הרמב"ם שהתיישב כאן וגם בזכות דמויות יהודיות חשובות נוספות. בעיר ניתן לבקר ברובע היהודי ה'מלאח' וכן, בבית הקברות השמור להפליא, בו תוכלו למצוא גם את קברה של סוליקה, ולשמוע את סיפורה של הנערה היהודייה שסרבה להתאסלם, ונרצחה על קידוש השם.

קברי צדיקים – הקהילה היהודית במרוקו התאפיינה בית היתר במסורת עתיקת היומין לפקוד קברי צדיקים, כמו: רבי דוד בן-ברוך, רבי חיים פינטו, רבי עמרם בן דיוואן ועוד. לקהילות יהודיות רבות מסורת הקשורה לצדיק או לצדיקים שחיו ונקברו בסמוך אליה, ושווה לשאול ולשמוע על כך מהמקומיים.

אוכל כשר במרוקו

נכון לכתיבת שורות אלה, קיימות במרוקו מסעדות כשרות, בעיקר בקזבלנקה. עם זאת, מומלץ לבחון את נושא הכשרות בל עיר וקהילה אליה מגיעים.

לפרטים נוספים ושאלות, תוכלו להשאיר פרטים או להתקשר, ואנו בשיא טרוול נשמח לעזור לכם לבחור את החופשה המפנקת הבאה >>>

צאו לחופשה!

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם!

מה עוד תרצו לקרוא?

מלון לאונרדו פלאזה טבריה

פינוק אמיתי בהפתעה – חופשה כשרה בצפון

חופשה רומנטית היא הזדמנות נפלאה להתנתק מהטרדות והלחץ של היומיום
שבת

כיצד למצוא מלון כשר לשבת הקרובה

במאמר זה תמצאו עצות וטיפים למציאת מקום אירוח מושלם לשבת.
מלון מצודת דוד ירושלים

ראש השנה בירושלים: כל האופציות לחג מושלם

ראש השנה הוא זמן מיוחד שבו בעם ישראל מציינים את תחילת השנה.
לאונרדו קלאב ים המלח

איך מתארגנים לצאת עם המשפחה לנופש לחרדים

כל שנה אשתי ואני נופשים באחד מהמלונות הכשרים למהדרין.
אתרי בילוי בטבריה

מלון כשר בצפון – גם מלון כשר וגם לשנות אווירה

השלטים אמרו לי שדווקא עכשיו חופשה בישראל, ואני אחד שזקוק לזה.
לאונרדו קלאב ים המלח

גם נופש וגם כשר? הכל על נופש כשר לחרדים

הכל התחיל באחד מימי חופשת הקיץ. אשר חני ושני ילדיהם הצפינו ברכבת לחיפה.